streda, 5 júna, 2024
ÚvodOstatnéDukanova diéta

Dukanova diéta

Osvedčená diéta, pri ktorej sa naozaj zbavíte nežiaducich kilogramov. Aj keď mnohí lekári a odborníci na výživu varujú pred vedľajšími účinkami, vďaka tejto diéte schudlo niekoľko miliónov Francúzov a desiatok až stoviek celebrít. Vysoko bielkovinová a nízko kalorická Dukanova diéta, vynález francúzskeho  lekára Pierra Dukana,  začala liečiť obéznych ľudí pred vyše desiatimi rokmi. 

Američania podľahli diéte pána Atkinsa, Francúzi a Európania Dukanovej diéte. Obe sú radikálne, vysoko bielkovinové, nerátajú kalórie, sú rozdelené do štyroch podobných fáz a pre obe je ovocie uhľohydrátovým postrachom. Pri Dukanovej diéte môžete jesť koľko chcete, kedy chcete, ak to, čo jete, je čistý proteín – aspoň v začiatkoch diéty. Prvé dve fázy nekonzumujte zemiaky, ryžu, cestoviny, múku a múčne výrobky a jedlá, ovocie a výrobky z neho – želé, džem, šťava a iné, z mäsa sa vyhýbajte mastnej bravčovine, husacine a kačacine, plnotučným mliečnym výrobkom, alkoholu a zelenine, ktorá nie je povolená. 

V prvej fáze zvanej útok  naozaj zaútočíte na nadbytočné kilogramy a tuky. „Útok“ trvá od dvoch do maximálne desiatich dní, pričom počet dní je ovplyvnený počtom kíl, ktoré potrebujete celkovo zhodiť (počas celej diéty, nie počas prvej fázy). Dva dni postačia, ak chcete schudnúť päť kíl,  tri až štyri dni, keď vytýčeným cieľom je desať a menej kíl a sedem dní pri dvadsiatich kilách. Očakáva sa, že za päť dní by ste dôkladným dodržiavaním pokynov mohli schudnúť 3 až 4 kilá. Počas prvých dní konzumujete len čisté bielkoviny a jeden a pol lyžičky ovsených otrúb s  jeden a pol litra vody denne. Potrebné je aj denné dvadsať minútové cvičenie (alebo rýchla chôdza či beh). Medzi čisté bielkoviny sa zaraďuje chudé hydinové, hovädzie, teľacie mäso, ryby a morské plody,  či už varené, pečené, grilované, pošírované, avšak nikdy nie vysmážané. Mäso môžete pokojne koreniť, avšak používajte čo najmenej soli. Do jedálneho lístku zaraďte aj nízkotučné mliečne výrobky a nakladanú zeleninu. Piť môžete čaje, kávu – nápoje si neslaďte, nahraďte cukor umelými sladidlami alebo najlepšie stéviou. Jesť  môžete aj  neobmedzené množstvo vaječných  bielkov. Ak vám viac chutí celé vajíčko aj so žĺtkom, počas prvej fázy môžete zjesť len štyri kusy,  ak vaša prvá fáza trvá len dva až štyri dni  tak len dva kusy. V prvej fáze začnite užívať vitamínové preparáty, podobne ako pri Atkinsovej diéte bez vitamínových náhrad môžete očakávať zdravotné komplikácie, keďže zelenina a ovocie nie sú povolené.

Druhá fáza, takzvaná výletná alebo krížová, v ktorej sa krížia dve podfázy – bielkovinová a bielkovinovo-zeleninová, môže trvať aj niekoľko mesiacov. Dĺžka opäť závisí od cieľovej hmotnosti. Počas tejto fázy striedate rovnomerne bielkovinovú  s bielkovinovo-zeleninovou, pričom každá z nich trvá päť až sedem dní a striedate ich až do času, kým nedosiahnete požadovanú hmotnosť. Chudnete pomalšie ako pri prvej fáze – zhruba jedno kilo týždenne. Bielkovinová fáza je totožná s prvou útočnou, bielkovinovo-zeleninová je obohatená o vybratých 28 neškrobových druhov zeleniny, ktorých denný príjem je neobmedzený. Ide napríklad o brokolicu, chren, špenát, rajčiny, hríby, baklažán, pór, papriku, kapustu, zeler, kôpor, čakanku listovú, cibuľu cuketu, cesnak, šampiňóny, listovú zeleninu ako šalát alebo mangold, reďkovku, kaleráb, karfiol. Zakázaná je kukurica, mrkva, hrach, zemiaky či šošovica , pretože obsahujú veľa škrobov.

Tretia fáza, upevňujúca lebo posilňujúca, je fázou, ktorá sa nachádza niekde medzi stratou váhy a jej udržiavaním. Je nesmierne dôležitá – napriek tomu, že ste v predošlej fáze nadobudli svoju vytúženú postavu, nemôžete sa vrátiť k predošlému spôsobu stravovania. Malo by to za následok návrat k pôvodnej váhe – takzvaný jojo efekt. Táto fáza je náročná na čas, pretože za každý kilogram, ktorý ste schudli, „zaplatíte“ desaťdňovou diétou tejto fázy. To znamená, že ak ste schudli 10 kíl, v tretej fáze zotrváte 10 týždňov,  ak 30 kíl, budete sa podľa jej pokynov stravovať 30 týždňov. Výhodou avšak je, že táto upevňujúca časť Dukanovej diéty je oveľa pestrejšia ako predošlé dve – až na jeden deň v týždni, ktorý by mal zostať čisto bielkovinový (najlepšie je určiť si presne jeden opakujúci sa deň – pondelok, utorok, streda a podobne). Môžete jesť čisté bielkoviny už vrátane jahňaciny a bravčového a zeleninu podľa chuti, denne si môžete dopriať jeden kus ovocia, ktoré obsahuje menej cukru ( teda nie čerešne, banány a hrozno), kúsok plnotučného syra (cca 40 gramov) a dva plátky celozrnného chlebu. Týždenne máte povolenú jednu až dve porcie jedla s vyšším obsahom škrobu (napríklad zemiaky,  cestoviny alebo kukuricu či ryžu) a jedno až dve luxusné jedlá – čím sa myslí čokoľvek, čo máte radi a na čo máte chuť (zákusok, zmrzlina, čipsy). Tieto špeciálne dni si vždy oddeľte minimálne jedným diétnym dňom. 

Posledná stabilizačná fáza je celoživotná, pokiaľ si chcete udržať svoju novo nadobudnutú hmotnosť.  V tejto fáze určil Robert Dukan takéto pravidlá – môžete jesť čokoľvek a kedykoľvek chcete, avšak raz za týždeň musíte dodržiavať čistý bielkovinový deň – chudé mäso, ovsené otruby s vodou (tri lyžičky otrúb), k tomu piť dostatočné množstvo tekutín a venovať minimálne 20 minút cvičeniu, rýchlej  prechádzke alebo behu. 

Drastická diéta má aj svoje nedostatky, ktorými môžu byť nemalé zdravotné komplikácie – odborníci upozorňujú na problémy s obličkami, žlčníkom a na možnú stratu svalstva. Mnohí môžu mať ťažkosti s dýchaním, suchom v ústach alebo pociťovať závrate či mdlosť, čo spôsobuje nedostatok cukru. 

Samozrejme sa pred nasadením diéty poraďte s Vaším lekárom, či je pre Vás tento typ diéty vhodný a bezpečný.

Predchádzajúci článok
Ďalší článok
PRÍBUZNÉ ČLÁNKY
- Advertisment -
Google search engine

Najpopulárnejšie

komentáre